Analýza existujúcich dostupných riešení na validáciu PDF súborov vo formáte PDF/UA, systémov automatického tagovania a manuálnej remediácie dokumentov. Identifikácia požiadaviek automatického spracovania a parametrizovania jednotlivých funkčných blokov. Analýza sa zameria na spracovávanie a konverziu študijných materiálov v spolupráci so súčasnými koncovými užívateľmi (znevýhodnenými vysokoškolskými, stredoškolskými študentami a žiakmi ZŠ) tak aby požadovaná kvalita sprístupnených dokumentov bola čo najvyššia a vyhovovala požiadavkám zrakovo postihnutých študentov. Predbežná analýza existujúcich dokumentov v prostredí TUKE, identifikácia problematických parametrov obsahu dokumentov, opakujúcich sa schém a analýza tvorby dokumentov. V neposlednom rade sa analýza bude venovať možnostiam implementácie a finálneho sprístupnenia dokumentov pre študijné účely tak aby systém vhodne doplnil aktuálne možnosti sprístupňovania obsahu na TUKE resp. na spolupracujúcich SŠ a ZŠ. V rámci tejto aktivity bude vytvorená architektúra celého systému pozostávajúca z identifikovaných častí, design jednotlivých funkčných blokov, definícia vzájomnej komunikácia s ohľadom na efektívne nasadenie v serverovom prostredí a s ohľadom na bezpečnosť dát a ochranu osobných údajov. Analýza a návrh integrácie, záverečného testovania, definovanie akceptačných kritérií pre nasadenia a návrh nasadenia do prevádzky.

Poslednou podaktivitou bude výsledný návrh užívateľského interface. Z technického pohľadu je cieľom navrhnúť systém tak aby spolupracoval s už existujúcimi systémami a archívmi dokumentov tak aby požiadavky na technické a aj užívateľské zmeny boli minimálne. Analýza bude obsahovať aj požiadavky na udržateľnosť a prevádzku systému. Predpokladané náklady a nároky systém aj y pohľadu škálovateľnosti.

Analýza bude prednostne zameraná na používateľov podporných technológií a asistenčných služieb zrakovo postihnutých na vysokých školách úzko spolupracujúcich s Bezbariérovým centrom TUKE, najmä (Prešovská univerzita, Katolícka univerzita v Ružomberku, UPJŠ Košice, EU Košice) a strednými školami vo východoslovenskom kraji. Metodika pre analýzu bude vychádzať z princípov univerzálneho dizajnu a užívateľsky orientovaného prístupu. Predmetom analýzy bude spokojnosť užívateľov s existujúcimi službami a technológiami, ako aj požiadavky, či očakávania od nových podporných/asistenčných technológií.

Analýza súboru digitálnych služieb pre osoby so zrakovým postihnutím bude zameraná na prístupnosť informácií, predovšetkým pre potreby vzdelávania a s tým spojený prístup k elektronickým informáciám a službám rozšírenej reality (augmented reality). Súčasťou analýzy budú aj požiadavky na rozsah nevyhnutnej podpory pri používaní nových digitálnych služieb a produktov rozšírenej reality v hmatovej (2D a 3D) a zvukovej podobe (pomocou optických zariadení s čítaním textov, rozpoznávaním tvárí a pod.) Budú stanovené základné funkčné požiadavky vzhľadom na splnenie cieľov projektu. Podrobne budú analyzované a špecifikované kvantitatívne i kvalitatívne charakteristiky a požiadavky na funkcionality poloautomatickej konverzie textov z hľadiska jednotlivých alternatívnych formátov Braillovo písmo, pdf, e-book formát epub, zvukových súborov MP3, Daisy, úprava neprístupných dokumentov na prístupné formy, vrátane matematiky. Do tejto špecifikácie budú zahrnuté aj doteraz získané odozvy na potreby a požiadavky vysokoškolských študentov so ŠP. Na vytvorenie technického riešenia budú rozpracované návrhy na jednotlivé služby z hľadiska ich architektúry a funkčnosti. Z pohľadu technického zabezpečenia je cieľom transformovať prednostne už existujúci systém tak, aby bol jednoducho dostupný pre cieľovú skupinu nevidiacich a slabozrakých s pridaním nových funkcionalít a čiastočnou automatizáciou.

Analýza existujúcich dostupných riešení pre validáciu vybraných internetových sídiel, webových služieb a mobilných aplikácií, s možnosťou manuálnej verifikácie pri zjednodušenej aj pri hĺbkovej analýze v súlade s Metodickým usmernením k monitorovaniu prístupnosti webových sídiel, ktoré vychádza z platnej legislatívy, smerníc a vykonávacích rozhodnutí Európskej komisie. Identifikácia požiadaviek pre platformu agregujúcu výsledky prostredníctvom API a iných mechanizmov dáta z automatizovaných nástrojov pre validáciu prístupnosti, umožňujúcu následnú manuálnu verifikáciu a doplnenie zistení. Vytvorenie architektúry interaktívneho, poloautomatizovaného nástroja pre samohodnotenie prístupnosti webového sídla a tvorbu Vyhlásenia o prístupnosti doplneného o kontextuálny vzdelávací modul. Návrh užívateľského interface vo forme výstupného a prezentačného modulu.

Bude realizovaný proces verejného obstarávania jednotlivých funkčných blokov vo forme aplikácie alebo SDK modulov ktoré budú zodpovedať požiadavkám analýzy. Nároky na hardware sa zameriavajú na využitie a integráciu cloudových služieb v rámci vládneho cloudu, lokálne sa plánuje obstaranie a prevádzkovanie 2 nodov so zameraním na GPGPU akcelerátory pre špeciálne algoritmy. V rámci tejto aktivity sa však vytvorí prostredie, ktoré bude spĺňať nároky na prevádzku a testovanie systému.

V rámci tejto aktivity bude realizovaný proces verejného obstarávania s následným dodaním špeciálnych produktov (hardvér, softvér), ktoré sú nevyhnutné na vytvorenie inovovanej technologickej základne pre konverziu textov a zvýšenie funkcionality 2D i 3D grafiky do jednej z prístupných foriem.

Bude realizovaný proces verejného obstarávania s následným dodaním softvérového produktu, ktorý je nevyhnutný na vytvorenie inovovanej technologickej platformy pre analýzu prístupnosti webových sídiel, webových služieb a mobilných aplikácií subjektov verejného sektora vrátane vysokých škôl na vybranej vzorke.

V rámci tejto aktivity sa budú implementovať jednotlivé procesy (workflow) pozostávajúce z funkčných modulov a ich integrácia do jedného systému. Budeme implementovať databázu šablón dokumentov potrebných ako parametre pre automatické tagovanie a zoznam pravidiel pre validáciu PDF/UA dokumentov v špecializovanom prostredí študijného digitálneho obsahu. Integrovanie s existujúcimi systémami na TUKE a sprístupnenie celého systému pracovníkom a študentom prostredníctvom novo vzniknutej www služby (na základe registrácie prístupné pre všetkých žiakov a študentov so zrakovým postihnutím v SR).

Technické zabezpečenie tejto aktivity predpokladá doplnenie vybavenia TUKE špeciálnymi prostriedkami pre používateľov so zrakovým postihnutím – podporné/asistenčné technológie. Prioritne toto vybavenie bude slúžiť pre študentov VŠ, ale aj iných používateľov služieb Bezbariérového centra TUKE. Pri implementácií bude kladený dôraz na univerzálnosť riešenia (univerzálny dizajn). Pri zložitejších prípadoch sa budú aplikovať personalizované riešenia pre individuálnych používateľov, ktoré zabezpečia kompatibilitu riešenia s možnosťami a schopnosťami príjemcu služby. Na zabezpečenie bezproblémovej implementácie vzhľadom na inovačný charakter nových digitálnych služieb, bude TUKE prípadne realizovať kurzy na získavanie digitálnej zručnosti vo využívaní všetkých ponúkaných podporných technológií a služieb pre používateľov, širokú verejnosť, pravidelne pre koordinátorov na VŠ, učiteľov a poradcov na SŠ.

Odborne implementovať programové vybavenie a moduly obstarané v rámci procesu VO. Na základe analýzy vytvoriť platformu agregujúcu výsledky hodnotenia prostredníctvom API a iných mechanizmov dáta z automatizovaných nástrojov pre validáciu prístupnosti, umožňujúcu následnú manuálnu verifikáciu a doplnenie zistení v súlade s Metodickým usmernením. Vytvoriť interaktívny, poloautomatizovaný nástroj vo vhodnom programovacom prostredí pre samohodnotenie prístupnosti webového sídla a tvorbu Vyhlásenia o prístupnosti doplnený o kontextuálny vzdelávací modul dostupný širokej verejnosti.

Na základe zadefinovaných akceptačných kritérií vniknú systémové a integračné testy jednotlivých modulov ako aj systému ako celku. Testovanie bude prebiehať automaticky pri každej zmene systému ako aj manuálne užívateľmi pri spracovávaní sprístupneného obsahu. V rámci tejto aktivity bude možnosť pre jednotlivých študentov s rôznym zrakovým postihnutím upozorniť na problémy so sprístupnenými pdf súbormi s následnou úpravou konkrétnej šablóny na automatické rozoznanie obsahu alebo validačnými pravidlami.

Výstupy modulu 2 budú testované v spolupráci so študentmi a žiakmi s rôznym typom a stupňom zrakového postihnutia a taktiež budú prebiehať testy, ktoré budú zamerané na kompatibilitu nového riešenia s typom podpornej technológie, ktorú už bežne používajú. Testovaniu nových technológií bude predchádzať fáza adaptácie študentov na používanie nových technológií. Na testovanie využijeme spoluprácu s ďalšími vysokými a strednými školami v SR. Pre testovanie budú vypracované dotazníky hodnotiace užitočnosť a akceptáciu riešenia pomocou kvantitatívnych a kvalitatívnych ukazovateľov. Na základe hodnotenia študentov so ŠP budú zapracované požadované zmeny, doplnky, či prispôsobenia.

Na základe zadefinovaných akceptačných kritérií vniknú systémové a integračné testy systému ako celku. Testovanie bude prebiehať automaticky v procese aktívneho skenovania webových sídiel zároveň pri každej zmene systému v procese aktualizácie. S využitím výstupných reportov, definujúcich mieru zhody s platnými štandardami bude možné získavať spätnú väzbu o kvalite verifikácie priamo od cieľových klientov. Testy a hodnotenie výsledkov bude priebežne validované v procese hĺbkovej analýzy webových sídiel, kde je plánovaný aj manuálny vstup odborného a vývojového tímu.

Nasadenie novej služby bude prebiehať v dvoch úrovniach. Nasadenie služieb pre konkrétnych žiakov a študentov na spolupracujúcich vzdelávacích inštitúciách (2 VŠ, 2 SŠ a 2 ZŠ). Títo žiaci a študenti budú zapojení už vo fáze testovania, pričom vo fáze nasadenia im bude poskytnuté nasledovné:

Nasadenie modulu prebieha v dvoch krokoch. V prvom sa spustí systém na sprístupnenie pdf obsahu (konverziu generických PDF súborov do PDF/UA) pre limitovanú skupinu užívateľov. Pôjde o pozvaných študentov a pracovníkov TUKE ktorí už teraz majú skúsenosti so sprístupňovaním dokumentov. Táto skupina bude zapojená už do fázy testovania a predpokladáme vyladenie jednotlivých problémov. Následne sa služba sprístupní pre všetkých čo bude so sebou prinášať problém propagácia a škálovateľnosti služby. Tieto aktivity sa budú realizovať na základe záujmu a požiadaviek

Ďalšou podaktivitou je samotné sprístupnenie dokumentov pre osoby zrakovo znevýhodnené. Pôjde o prispôsobenie existujúcich www stránok tak aby sa zrakovo znevýhodnený študent vôbec vedel dostať s predmetnému pdf dokumentu.

Nasadenie služby bude realizované na TUKE – Bezbariérové centrum a Ústredná knižnica, pre konkrétnych študentov so zrakovým postihnutím na TUKE a externých používateľov služieb centra – žiakov SŠ, učiteľov, klientov Únie nevidiacich a slabozrakých a pod.. Poloautomatizované služby budú dostupné na webe, služby vyžadujúce využitie špeciálnych technológií, najmä pre 2D a 3D grafické výstupy budú poskytované prezenčne. Propagácia a ponuka poskytovania takejto služby bude rozšírená v druhej fáze na ostatné vysoké školy v SR, najmä prostredníctvom vzdelávania koordinátorov VŠ pre podporu študentov so špecifickými potrebami. Bezbariérové centrum bude dlhodobo udržiavať archív vznikajúcich digitálnych dokumentov (študijných textov, učebníc, 2D a 3D digitálnych modelov, metodických materiálov a pod.) pre účely interného i verejného využívania (základné, stredné školy, iné univerzity, knižnice, múzeá, občania so zrakovým postihnutím a/alebo poruchami učenia.)

Nasadenie predpokladá uvedenie do prevádzky a publikáciu vyvíjaného modulu. Výstupom aktivity bude komplexná poloautomatická služba poskytujúca analytický výstup za účelom zosúladenia elektronického obsahu s platnou legislatívou. Výstupy aplikácie budú zároveň využívané za účelom vytvorenia bázy dát pre podporu ďalšieho výskumu.

V rámci tejto aktivity bude realizovaná aj všeobecná propagácia (pre všetky tri moduly projektu) nových služieb pre zrakovo postihnutých žiakov a študentov. Tá bude prebiehať prostredníctvom Špecializovaného pedagogického pracoviska na podporu štúdia študentov so špecifickými potrebami na Technickej univerzite v Košiciach. Predpokladáme oslovenie vhodnou formou a propagáciu novej služby na všetkých ZŠ, SŠ a VŠ v rámci SR.